TRĄDZIK RÓŻOWATY

Kruchość i nadwrażliwość naczyń krwionośnych może prowadzić do powstania trądziku różowatego. Choroba pojawia się zazwyczaj pomiędzy 30 a 50 rokiem życia, ma charakter przewlekły. Zmiany skórne pojawiają się na twarzy (okolice nosa,brody, policzków) i na dekolcie. Dolegliwość wiąże się z występowaniem łojotoku i zaczerwienieniem skóry pod wpływem zdenerwowania, ciepła i wielu innych czynników. Trądzik różowaty to choroba zapalna drobnych naczyń krwionośnych skóry ,z tendencją do zaburzeń naczyniowo-ruchowych. Występuje dość często, u 10% społeczeństwa.

Wyróżnia się 4 stadia choroby:

• prerosacea - to stan początkowy, rumień pojawia się tylko napadowo, brak jeszcze utrwalonych zmian naczyniowych
  • postać rumieniowa - zmiany mają charakter rumieniowy, pojawiające się zaczerwienienie twarzy po czasie ustępuje, towarzyszy mu uczucie pieczenia, leczenie rozpoczęte w tym stadium daje najlepsze rezultaty
  • postać grudkowo-krostkowa - ogniska rumieniowe utrzymują się trwale, pojawiają się dodatkowo rozszerzone naczynka krwionośne w postaci „pajączków”, cera uwrażliwia się, tworzą się na niej grudki i krostki,jest duży problem z tolerancją kosmetyków i promieniowania

UV

• postać przerosła - charakteryzuje się powstaniem dużych zapalnych grudek, rozrostem tkanek miękkich w postaci guzowatości, powiększeniem gruczołów łojowych,nos staje się duży, przerosły i zaczerwieniony, kalafiorowaty, występuje u płci męskiej jako rhinophynoma, leczenie tej postaci jest możliwe przy zastosowaniu lasera CO2 i przynosi dość dobre rezultaty.

Najczęstsze przyczyny trądziku różowatego to:

• zaburzenia naczyniowo-ruchowe na tle zapalnym
  • łojotok
  • bodźce emocjonalne - stres
  • schorzenia przewodu pokarmowego
  • zaburzenia hormonalne
  • nadkażenia nużeńcem ludzkim - Demodex folliculorum
  • stosowanie sterydów miejscowo
  • ekspozycja na ultrafiolet

W zależności od stanu ogólnego lub miejscowego w leczeniu trądziku różowatego stosuje się środki farmakologiczne ogólne lub miejscowe,preparaty zawierające metronidazol w stężeniu 0,5-2%. Lekarz może również przepisać maści z antybiotykami lub antybiotyki doustne. Pomocniczo zaleca się wykonanie kilku zabiegów laserowych(3-10) zmniejszających stan zapalny i rumień,dających „uspokojenie” nadwrażliwej skóry.To bardzo ważny element terapii trądziku różowatego.

Trądzik różowaty jest leczony nowoczesnymi i skutecznymi metodami w naszym gabinecie medycyny estetycznej w Szczecinie.